Ágazatok
Gyermek- és ifjúsági felügyelő
A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai
Szakmai vizsgára bocsátás feltétele:
Valamennyi előírt képzési évfolyam és az egybefüggő szakmai gyakorlat eredményes teljesítése.
Szakmához kötődő további sajátos követelmények: –
Központi interaktív vizsga
A vizsgatevékenység megnevezése: a Gyermek- és ifjúsági felügyelő szakma tanulási eredményeit felmérő központi interaktív vizsga
A vizsgatevékenység leírása:
Az online vagy írásbeli vizsga egy feleletválasztós és feleletalkotós tesztsor (tesztlap), amely tartalmazzon 35 kérdést az alábbi feladattípusokból (feladattípusonként 5-5 feladat):
● Feleletválasztós tesztsort, amely az alábbi feladattípusokat tartalmazza:
o Egyszerű feleletválasztás (A tesztkérdésekben egy egyszerűen megfogalmazott kérdéshez négy válasz tartozik, melyek közül ki kell választani a megfelelőnek tartott választ, illetve annak betűjelét) 5 darab kérdés,
▪ Az egyszerű feleletválasztásos kérdéssor a gyermekjóléti és gyermekvédelmi alap- és szakellátásra vonatkozó jogszabályi és szakmai tanulási eredményeket méri.
o Asszociáció (Fogalmak és állítások között ki kell megtalálni a logikai kapcsolatot.
Az állítások az egyik („A”), a másik (“B”), illetve mindkét fogalomra („C”) vagy egyik fogalomra sem igazak („D”) 5 darab feladat,
▪ Az asszociációs feladatsor a gyermek, a csoport, a csoportdinamikai és
konfliktuskezelési tanulási eredményeket méri.
o Relációanalízis (A tesztkérdés helyes megválaszolásához gondosan el kell olvasni az összetett mondatot, amelynek az első része egy állítást tartalmaz, mely lehet igaz állítás, de lehet hamis is. A mondat második része pedig egy indoklást tartalmaz, mely ugyancsak lehet igaz és hamis. Mindezek figyelembevételével az összefüggés-elemző, illetve reláció-analízis típusú tesztkérdésekben öt kombináció adódik, melyeket meg kell találni és betűjelüket megadni) 5 darab feladat,
▪ A relációanalízis feladatsor a szakmai protokollok, utasítások tanulási eredményeit méri.
o Hibakereső egyszerű feleletválasztás (Négy meghatározás tartozik egy kérdéshez, melyek közül az egyik helytelen állítást tartalmaz, ennek betűjelét kell bekarikázni.) 5 darab kérdés.
▪ A hibakereső kérdéssor a gondozás-nevelés feladatok elvégzésének tanulási eredményeit méri.
o Mondatkiegészítés (A mondatkiegészítés feladatban öt olyan mondat olvasható, melyeknek egy-egy szava helyett pontok állnak, és az ezek helyére beillesztendő szó teszi igazzá a mondatokat.) 5 darab kiegészítendő mondat.
▪ A mondatkiegészítéses feladatsor felméri a szociális rendszer működése kapcsán megszerzett ismereteket.
o Igaz-hamis (egy-egy állítás, amelynél eldöntendő, hogy Igaz (I) vagy Hamis (H)) 5 darab feladat.
▪ Az igaz-hamis eldöntendő feladatsor az egészségügyi vonatkozású tanulásieredményeket méri.
● Fogalomdefiníció:
o Fogalom meghatározása 1. (5 darab fogalmat definiáljon önállóan)
▪ A vizsgázó a szakterület teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalmat definiál.
o Fogalom meghatározás 2. (5 darab definíció alapján jelöli meg a fogalmat)
▪ A vizsgázó a szakma teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalomdefiníció alapján nevezi meg a fogalmat.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 60 %
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
Szakmailag és tartalmilag helyes válaszok értékelhetők. Az értékelés százalékos formában történik.
Értékelési szempontok:
● Feleletválasztós tesztsor, amely az alábbi feladattípusokat tartalmazza:
o Egyszerű feleletválasztás: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
o Asszociáció: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
o Relációanalízis: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
o Hibakereső egyszerű feleletválasztás: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
o Mondatkiegészítés: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont
értékben.
o Igaz-hamis: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
● Fogalomdefiníció:
o Fogalom meghatározása I.: jó válasz esetén kérdésenként 2 pont, összesen 10 pont értékben.
o Fogalom meghatározás II.: jó válasz esetén kérdésenként 2 pont, összesen: 10 pont
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 40 %-át elérte.
Projektfeladat
A vizsgatevékenység megnevezése: Bemutató
A vizsgatevékenység leírása:
1. vizsgarész: Portfólió:
A gyakorlati helyszín, a gyakorlati tevékenység bemutatása intézménybemutatással és esetleírás alapján, a gyermekfelügyelet feladatainak bemutatása és a gyermekfelügyelő dilemmáinak értelmezése egy előzetesen leadott 10-15 diából álló prezentáció alapján, melyet a vizsgázó a vizsga előtt 30 nappal köteles leadni a vizsgáztató intézménynél. A vizsgabizottság a vizsgázó számára a maximum 5 kérdéstküld, a vizsga előtt 2 nappal, melyet a vizsgázó a vizsgán köteles megválaszolni.
Szempontok a prezentáció elkészítéséhez:
● Gyakorlati intézmény bemutatása
● Intézmény tevékenységének bemutatása
● Gyakorlati tevékenység bemutatása
Javasolt formátum:
● Power Point formátum
● Times New Roman betűtípus,
● minimum 16-os betűméret,
● Terjedelem: 10-15 dia, amelynek nem része a kezdődia
Szempontok az esetleírás elkészítéséhez:
● A kiválasztott gyermek szociokulturális háttere
● Anamnézis
● A gyermek kapcsolatrendszere
● Nevelési környezet
● Szociális-érzelmi fejlettség
● Kommunikáció
● Szabadidő
● Összegzés
● Javaslatok a gyermek fejlődésének támogatására
● Önreflexió
Javasolt formátum:
● Microsoft World formátum
● Times New Roman betűtípus,
● 12-es betűméret, 1,5-es sortávolság, sorkizárt forma
● Margók: 2,5 cm
● Terjedelem: 7-10 oldal, amelynek nem része az előlap
2. vizsgarész: Demostráció
A szakmai oktatás során megszerzett elméleti tudás bemutatása gyakorlati példán keresztül, tantermi körülmények között. A vizsgázó a vizsgaközpont által összeállított tevékenységlistából választva bemutatja az adott tevékenységet. A tevékenységlistának legalább 5 eleműnek kell lennie. A listában szereplő egy adott tevékenység a szakirányú oktatás szakmai követelményeinek legalább 2, legfeljebb 4 képességét, tudáselemét, felelősségi körét mérheti, attitűdjét vizsgálhatja.
Javasolt tevékenységlista, melynek elvégzését be kell mutatnia a vizsgázónak:
● A gyermek- és ifjúsági felügyelő gondozási feladatainak bemutatása egy esti műszakban.
● A gyermek- és ifjúsági felügyelő gondozási feladatainak bemutatása egy nappali műszakban.
● A gyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentációk vezetésének bemutatása.
● A gyermekek oktatásához kapcsolódó feladatok bemutatása
– 3-6 éves korig
– 7-10 éves korig
– 11-14 éves korig
– 15-18 éves korig
● A gyermekek szabadidejének szervezésével összefüggő feladatok bemutatása
– 3-6 éves korig
– 7-10 éves korig
– 11-14 éves korig
– 15-18 éves korig
● Kapcsolattartás során ellátandó feladatok bemutatása.
● Szökési esetek során ellátandó feladatok bemutatása.
● A gyermekek gondozásával összefüggő együttműködések színtereinek bemutatása, a hozzájuk kapcsolódó feladatokkal együtt.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 45 perc (1. vizsgarészm15 perc, 2. vizsgarész 30 perc)
A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 40 %
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: Az értékelés százalékos formában történik.
Értékelési szempontok a vizsga 1. részéhez:
● Szakmai tartalom minősége: szakszerűség, tényszerűség, tárgyszerűség, érdeklődést keltő jelleg. Mértéktartóan saját tapasztalat/élmény/vélemény is helyet kap(hat) a szakmai tartalom kifejtésében. A bemutató hozzászólásokra alkalmassága, a vizsgázó kérdésekre adott tartalmi válaszai, reagálásainak minősége. (50 %)
● Előadói stílus: felkészültségével, alkalomhoz illő megjelenésével, magatartásával, előadásmódjával, érdeklődésével, kérdésekre adott válaszaival a vizsgázó kifejezi a bemutatott prezentáció tartalmával való azonosulását. (25 %)
● Prezentáció, szemléltetés: a diasor rendezettsége, funkcionalitása, a színek és betűméret megfelelősége, a ppt/szemléltetést támogató jellege, a vizsgázó verbális kommunikációja. (25 %)
Értékelési szempontok a vizsga 2. részéhez:
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: Az értékelés százalékos formában történik.
A vizsgafeladathoz rendelt értékelő lap értékelési szempontjai:
Kritériumok | |||
Szempont | Engedmény % | Kitűnő | Nem elfogadható |
Tudatosan alakít olyan helyzeteket, választ olyan módszereket, amelyek lehetővé teszik a gyermekek számára a megfelelő viselkedés, kommunikáció, együttműködés elsajátítását. | 30 % | Eredményesen kezeli a gyermekek életében kialakult konfliktusokat. Támogatja a gyermekek egyéni és másokkal való kommunikációját. Mintát nyújt. | A gyermekek életében kialakult konfliktusok kezelésére nem megfelelő stratégiát választ. Nevelési stílusa autokrata. |
Felismeri a gyermek fejlődési nehézségeit, adekvát nevelési-gondozási hátteret nyújt. | 40 % | A gyermek fejlődését önmagához viszonyítja, kiválasztja a megfelelő eszközöket. Kommunikációja empatikus. A gyermekekről való gondoskodás során alkalmazza az egyéni bánásmód elvét, a gyermek pozitív önállósági törekvéseit, önértékelését erősíti. | Nem jól ítéli meg a gyermek fejlődési szükségletét. Kommunikációja bíráló, nem bátorítja tevékenységre a gyermeket. A gyermek önállóságra való törekvését gátolja, minősít. |
A gyermek társas és érzelmi kompetenciáinak fejlődéséhez mintát és segítséget nyújt. | 10 % | A gyermekek kapcsolati formációit ismerve tervezi meg az együttműködés helyzeteit. | Nem veszi figyelembe a spontán érés egyéni különbségeit. |
A gyermekek viselkedésének, motivációinak figyelembevételével tervezi és szervezi a beavatkozási stratégiákat, gondozási sorrendet. | 20 % | Az egyes gyermek aznapi pszichikai és fizikai állapotát felismerve kezdeményez tevékenységet. | A gyermek jelzéseit nem érti, a tevékenységek nem illeszkednek a gyermek pszichikai állapotához. |
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 40 %-át elérte.
További szakmák